Tivadar és Trixi a metrón ülnek, hazafelé tartanak egy
együtt töltött este után. Trixi a frissiben vásárolt könyvébe temetkezik.
Tivadar látószögéből csupán annyi látszik a könyv címéből, hogy „Az egészség
azon múlik, hogy…” Önelégült mosolyra húzódik a szája; bár nem látja a könyv
teljes címét, azt feltételezi, hogy a könyv önfejlesztés témájú, mint mindig.
Trixi a szeme sarkából érzékeli az ismerős arckifejezést, de folytatja az olvasást,
úgy tesz, mintha nem vette volna észre.
Pár perce
jöttek el a kedvenc éttermükből. Tivadar a szokásos lasagnát fogyasztotta el,
hatalmas adag, forró fokhagymás kenyérrel. Trixi pedig majd kidurran, úgy
teletömte magát spagettivel. Egy pillanatra abbahagyja az olvasást és elmereng,
„Minek ettem meg azt a csokitortát is?” Tivadar közben álmodozni kezd a kedvenc
tengerparti nyaralóhelyükről a keleti parton. Mindketten imádják a hely nyugodt
és otthonos légkörét, ahol az óceán hullámai megállás nélkül finoman simogatják
a partot. Tivadar tisztában van vele, hogy egyhamar nem engedhetik meg
maguknak, hogy odautazzanak, hisz épp most vesztette el az állását, 15 év
munkaviszony után. Álmodozása aggodalmaskodásba fordul át, hogy hogyan fogják
kifizetni a számlákat, és hogyan csökken majd a nyugdíjmegtakarításuk összege.
Ahogy
Trixi szemei visszatalálnak a könyv lapjaira, a következő szavakat pillantják
meg: „Sokan egyre nehezebben fogynak le a kor előre haladtával.” Épp ekkor,
Tivadar odafordul hozzá, és azt mondja, „Isteni volt a kaja, nem?” Mivel
Trixinek beindult a kisebbségi érzése a felpuffadt hasa miatt,
hirtelenjében azt válaszolja, „Ezen túl nem ehetünk itt olyan sűrűn, mint
szoktunk.” Tivadar persze mindezt személyes története szerint értelmezi,
hisz még mindig rosszul érzi magát az állása elvesztése miatt. És akkor
ingerülten visszalő, „Mi ez, már megint egy önsegítő könyv, amit majd ismét jól
félbehagysz?” Trixi valami teljesen mást vesz ki a férfi szavaiból, mintha
azt mondta volna, hogy „Kövér vagy és csúnya, Trixi.” És máris készen áll a
válasszal, „Te csak ne foglalkozz az én könyveimmel. Nekem legalább még van
munkám, amiből meg tudom venni őket.”
Ezennel
fejest is ugrottak a gyors sértés-váltásba, melyben mindkettőjüknek sikerül
a másik leggyengébb pontjait eltalálni. Tíz év házasság után már a
kisujjukban van, hogyan nyomják meg a megfelelő gombokat a másikon. Majd pedig
mindketten sértett hallgatásba vonulnak, és főnek egymás szavainak a csípős
levében. Az est hátralevő részében mindketten újrajátsszák a régi szalagokat
a fejükben.
Lefekvés
után Tivadar fejében végtelenített történet folyik a pénzügyi bizonytalanságról
és az értéktelenségről. Trixi pedig, fejét a párnára hajtva is még ugyanazt a
csesztető hangot hallgatja odabent, amelyik azt mondja neki, hogy csúnya és
szerethetetlen. Lesve Tivadarra pillant. „Időnként annyira hideg tud lenni. Hát
kihez mentem én hozzá?” Tivadar épp fényévekre jár onnan; észre sem veszi
felesége magányos pillantását. Mivel képtelen volt leállítani gyorstüzelésű
gondolatait, máris a múltjában utazgat, ahol mindig minden bizonyítékot
megtalál az értéktelenségére. Lassan maga alá gyűri a félelem, és magában
vádolja Trixit. „Nem érti meg, min megyek keresztül. Nem támogat engem.”
A Központi Hiány-Én
Életünk valamely pontján, gyakran már korai éveinkben, egy
hazugságban kezdünk el hinni arra vonatkozóan, kik is vagyunk valójában.
És ez a hazugság ragasztó módjára tapad hozzánk, mivel tudattalanul
folyamatos ezt ismételgetjük magunknak, ahogy haladunk a felnőttkor felé.
Ezt a hazugságot úgy hívom, hogy a „központi hiány-én”. Ez adja
önazonosságunk központi részét, melyre aztán az egész saját magunkról szóló
mag-történetünk épül. Ennek a történetnek sokféle formája létezik, de általában
a „Valami baj van velem” hiedelemnek valamilyen változata. Mindez pedig teljes
hazugság, hiszen ez a központi hiány-én NEM IS LÉTEZIK. Mindössze
egy GONDOLATCSOMAG. Ennyi. A történet pedig csupán azért tűnik igaznak,
mert elhisszük.
Tivadar
értéktelenség-története és Trixi szerethetetlenség-története a központi
hiány-én változatai. Amikor ezek a történetek elhívődnek, testi szinten mély
érzelmi sebbel fonódnak össze, mely a kapcsolatainkban könnyen
aktivizálódik. Legtöbbünknek fogalma sincs róla, hogy ilyen belső sebbel él. És
legtöbbünk annak sincs tudatában, hogy alapvetően hiányosnak, nem
megfelelőnek hitte el önmagát. Ez az alaptörténet általában nem kerül ki a
teljes tudatosság szintjére. És életünk nagy részét ebből a belső
hiány-történetből működve és reagálva éljük, ahelyett, hogy meglátnánk.
A Tivadar
és Trixi között lezajlott „ütésváltások” abszolút hétköznapinak számítanak.
Harmonikus kapcsolatra vágyunk, aztán pedig hiányt és konfliktust találunk.
Amikor életünk látszólag simán, problémamentesen folyik, központi
hiánytörténeteink mélyen szundítanak bennünk. De amikor a megfelelő gombokat
a külvilágunk szereplői megnyomják, akkor a történet (és a hozzá tartozó
érzelmi seb) sikítva tör a felszínre, úgy, ahogy egy ijedt, összetekeredett
kígyó teszi, mely csak arra vár, hogy megvédje magát. És máris
beleszippantódunk az önvád és a kétely lefelé húzó örvényébe. Folyamatosan az üss
vagy fuss reakciói mozgatnak. Vagy támadunk és védekezünk, vagy pedig
elfutunk és elbújunk. Reakcióink gyakorta igen hevesek, mintha az ösztönös
harccal vagy meneküléssel a túlélésünk lenne a tét. Nem is csoda, hiszen a legalapvetőbb
emberi identitásaink bukkannak felszínre az ilyen kapcsolati harcokban.
A magban
meghúzódó érzelmi sebbel történő szembenézés igen félelmetesnek tűnhet. Még
azokban a pillanatokban is, amikor összeszedjük a bátorságunkat, hogy
közelebbről megvizsgáljuk a történetet, mert már annyira vágyunk rá, hogy
kiszabadítsuk magunkat a markából, gyakran csak tovább erősítjük azt. Az
elménk ott sürgölődik, hogy értelmezze és megértse, mi is történik, és hogy kik
is vagyunk másokhoz viszonyítva. A sürgölődést azonban ugyanaz az elme
végzi, mely az eredeti története is létrehozta.
Egy
keresőprogram mindig csak ugyanazokat az információkat tudja kiszedni
ugyanabból az adatbázisból, akárhányszor kattintunk is rá a keresés gombra.
Ehhez hasonlóan, amikor abban a pillanatban keresgélünk az elménkben, amikor
valaki épp aktivizálta a történetünket, akkor leginkább egyenesen visszaugrunk
a már oly régről ismert gondolati körünkbe. Az elménk újra és újra ugyanarra
az ismerős parancssorra konfigurálja magát: „Valami baj van velem.” A
hiány-történetünk valami olyasmi, mint egy jó alaposan a földbe beásott kő.
Fényesíthetjük vagy elmaszkírozhatjuk a kő földből kilátszó felszínét. A
parancssorhoz hozzáadhatunk új információkat, vagy javíthatunk is a történeten
terápiával, pozitív megerősítésekkel, vagy más eszközökkel. De amíg a követ
nem fordítjuk ki a helyéből teljes egészében, addig az csökönyösen az
identitásunkba ágyazódva marad, és életünk során újra meg újra hírt ad
magáról az emberi kapcsolatainkban, ilyen vagy olyan formában.
Nézd csak
meg, hogy Tivadar és Trixi milyen automatikus egymásra-kifelé mutogatásba
csúsztak bele, amint mindkettejük hiány-énje aktivizálódott. És
általában mind ezt tesszük, mert így próbáljuk megvédeni magunkat attól,
hogy szembe kelljen néznünk az alap hiány-történetünkhöz tapadt mély érzelmi
fájdalommal. Tudattalanul az üss és fuss reakció csapdájába zárjuk magunkat. A sebbel
közvetlenül szembenézni túl soknak tűnik. És amennyiben nem állnak
rendelkezésünkre a megfelelő eszközök ahhoz, hogy begyógyítsuk a sebet, akkor
könnyebb és biztonságosabb, ha tőle elfelé keresgélünk.
A
központi hiány-énünk egyben vakfolt is. A kifelé mutogatás miatt vakok
maradunk a „Valami baj van velem” belső hazugságára. Amíg tőle elfelé
mutogatunk, addig nem vagyunk képesek meglátni. Minél kevésbé vagyunk
hajlandóak vagy képesek közvetlenül szembenézni a hiány-történetünkkel és a
hozzá kapcsolódó érzelmi sebbel, annál inkább kifelé mutogatunk, mert ez óv meg
minket az önmagunkba tekintéstől. Így pedig öntudatlanul védelmezzük és tovább
tápláljuk ezeket a hiány-identitásokat. Másokat okolunk a fájdalmunkért,
ahelyett, hogy felelősséget vállalnánk mindazért, amit saját magunkról hittünk
el. És ráadásként sokszor még önmagunkat is okoljuk mindezért, ami csak még
tovább erősíti a „Valami baj van velem” alaptörténetet.
Ebből a
vakfoltból tehát kifelé mutogatunk. A kifelé mutogatás fokozza az érzelmi
fájdalmat. A fájdalom fokozza az öntartósítás és önvédelmezés
szükségességét. Az öntartósítás és az önvédelmezés pedig további kifelé
mutogatást eredményez. Így zárul be ez az önmérgező ördögi kör. És mindezt
saját magunkkal műveljük. Ezért is fáj oly nagyon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése